Blokowanie wielokrotnych wypełnień w ankiecie
Aby zachować wiarygodność wyników, w Interankietach możesz zablokować możliwość wielokrotnego wypełniania ankiety przez tę samą osobę. Poniżej opisujemy dostępne metody.
1. Blokowanie przez ciasteczka (cookies)
Najprostszy sposób to włączenie opcji:
„Ustawienia → Tylko jedno wypełnienie przez jedną osobę”
Dzięki temu system zapisze w przeglądarce użytkownika specjalne ciasteczko, które uniemożliwi ponowne wypełnienie ankiety z tego samego urządzenia i przeglądarki.
Ta metoda działa dobrze w ankietach otwartych, gdzie nie korzystamy z indywidualnych zaproszeń.
Jeśli respondent otworzy ankietę w innej przeglądarce, na innym urządzeniu lub w trybie incognito – będzie mógł ponownie wypełnić formularz.
2. Indywidualne linki do wypełnienia
Drugą i w najpewniejszą metodą jest wysyłanie indywidualnych linków do wypełnienia.
Aby je włączyć, w ustawieniach ankiety zaznacz: „Dostęp tylko na zaproszenia e-mail”
Następnie należy skorzystać z Dystrybucji (SendJet). Za pomocą Dystrybucji można generować indywidualne linki do respondentów i wysyłać do nich te linki za pomocą takich kanałów jak Email, SMS czy WhatsApp.
Jeżeli posiadamy listę kontaktów (adresy email lub numery telefonu), to taką listę dodajemy do aplikacji, następnie możemy do niej wysłać indywidualne linki. Istnieje też możliwość wygenerowania indywidualnych linków bez posiadania listy kontaktów.
Aby skorzystać z indywidualnych linków, należy mieć aktywny moduł Dystrybucji wraz z dodatkową konfiguracją w zależności od kanału dystrybucji.
W tym przypadku każdy respondent otrzymuje wtedy unikalny link, który pozwala wypełnić ankietę tylko raz.
🕵️♀️ Anonimowość przy indywidualnych linkach
Indywidualne linki nie muszą identyfikować osoby — można je wygenerować anonimowo, tak by system jedynie upewnił się, że każdy link zostanie użyty tylko raz.
To idealne rozwiązanie np. dla anonimowych głosowań lub badań opinii pracowników.
3. Identyfikacja respondentów i eliminacja duplikatów
Jeżeli Twoja ankieta jest otwarta i nie masz możliwości dostarczyć indywidualnych linków, możesz:
- zadać w formularzu pytania identyfikujące (np. imię, e-mail, ID pracownika),
- lub przekazywać dane identyfikacyjne w adresie URL ankiety jako ukryte pola (tzw. Hidden fields).
Dzięki temu, nawet jeśli ktoś spróbuje wypełnić ankietę ponownie, łatwo wykryjesz duplikaty i możesz je odfiltrować na etapie analizy wyników.