Pytanie otwarte

Czym jest pytanie otwarte

Pytania otwarte umożliwiają respondentom udzielenie odpowiedzi w otwartym formacie tekstowym, tak aby mogli odpowiedzieć w oparciu o pełną wiedzę. Oznacza to, że odpowiedź na pytanie otwarte nie ogranicza się do zestawu opcji. Zadaj pytanie otwarte, gdy chcesz lepiej zrozumieć swoich klientów i ich potrzeby, uzyskać większy kontekst ich działań lub zbadać przyczyny ich zadowolenia/niezadowolenia z Twojego produktu. Pytanie otwarte powinno skłaniać respondentów do udzielenia przydatnych informacji, ale także dawać im swobodę odpowiedzi.

Pytanie otwarte przykłady

Przykłady pytań otwartych do badań jakościowych mogą przybierać różne formy: jako samodzielne pytania czy jako kontynuacja pytania zamkniętego. Pytania otwarte swietnie sprawdzą się w różnego rodzaju ankietach dotyczących satysfakcji i zadowolenia. Zadanie pytania otwartego pomoże Ci poznać bezpośrednie odczucia klientów czy pracowników, które wychodzą poza szablon. Pytania otwarte z pewnością pomogą wypełnić lukę między Twoją ofertą a oczekiwaniami ludzi. 

  • Czy poleciłbyś nasze usługi innym? Podaj powód.

Doświadczenia osób, które polecają Twoje usługi innym są niezwykle istotne dla Twojej firmy. Zapytaj ich więc, czy poleciliby Cię i dlaczego. Pomoże to również dowiedzieć się, jakie są rzeczy, które powstrzymują respondentów/klientów przed polecaniem Twoich usług innym.

  • Jakie czynniki zwykle wpływają na Twój zakup?

Takie pytanie otwarte jest doskonałym przykładem ankiety badawczej. Ma na celu wykrycie czynników, które mogą wpłynąć na decyzje zakupowe klientów. Jest to ważne, ponieważ firmy czasami mogą nie być w stanie przewidzieć wszystkiego, czego mogą oczekiwać klienci. Odpowiedzi mogą nie tylko pomóc w poprawie niektórych czynników, ale także wprowadzić nowe praktyki w celu przyciągnięcia i utrzymania klientów. 

Pytanie otwarte i zamknięte

Przy tworzeniu kwestionariusza online, pytania otwarte niekoniecznie zachęcają respondentów do wypowiadania się na dany temat. Dlatego też możliwe jest wprowadzenie opcji pytań obowiązkowych. Aby uzyskać wysoki wskaźnik odpowiedzi, nie należy umieszczać zbyt wielu pustych pól.

Puste pole daje respondentom możliwość swobodnego wypowiedzenia się na dany temat. Dzięki temu możemy poznać schematy myślowe poszczególnych uczestników ankiety, pozwalające zidentyfikować powstawanie nowych praktyk, czy nowych nurtów opinii.

Stosowanie pytań zamkniętych upraszcza przetwarzanie uzyskanych odpowiedzi. Interankiety pozwalają na przeglądanie wyników w czasie rzeczywistym i wyświetlanie informacji w formie procentów i wykresów.

Pytanie otwarte w ankiecie

W panelu po prawej stronie możesz także rozszerzyć pole tekstowe na wpisanie odpowiedzi przez respondenta. 

Czy ten artykuł okazał się pomocny? Dziękujemy za ocenę Wystąpił problem z przesłaniem oceny, spróbuj ponownie.

Dalej potrzebujesz pomocy? Kontakt z nami Kontakt z nami